[Forum] Lauren van der Heijden (Persgroep) over dagbladen: 'Meer innovatie en ondernemerschap is nodig'

  • Media
  • 13 mrt 2016 @ 21:55
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • DagbladuitgeversDagbladenForum

In dit forum vragen wij een aantal bepalende spelers naar de stand van zaken bij de dagbladuitgevers naar aanleiding van het nieuws dat The Independent als eerste Britse landelijk dagblad alleen nog in digitale vorm zal worden uitgegeven. Aan het woord is Lauren van der Heijden, directeur corporate sales bij de Persgroep Nederland.

We zijn positief gestemd. Waar de perceptie leeft dat de markt van print dalend is, laten wij een lichte stijging in oplage zien van de VolkskrantTrouw en Het Parool. Uit de cijfers van NOM blijkt dat de Volkskrant steeg in oplage van 221.963 naar 223.467 exemplaren, Trouw van  88.442 naar 89.840 en Het Parool van 47.633 naar 51.499. AD laat nu nog een daling zien van 352.823 naar 340.209 stuks. Digitaal stijgen al onze merken in bereik en e-paper oplage.

We zien wel een verandering in het gebruik van papier bij nieuwsconsumptie. Er is een grote stijging in hybride abonnementen, zaterdag-digitaal: men leest door de week het nieuws via site, app en de e-paper en neemt in het weekend de tijd voor de papieren krant.

Digitaal

Na een turbulent 2015 is te verwachten dat in 2016 de dynamiek in het mediaspeelveld niet minder zal worden. We leven immers in een tijd van transformatie. Het mediaspeelveld is meer complex geworden. Er wordt meer content gepubliceerd, op meer platformen dan ooit te voren. We gebruiken meer en meer mobiele communicatiemiddelen. We worden geconfronteerd met meer ad-blocking. Meer alternatieve advertentiemogelijkheden. Meer data. Meer technologie. Er is een toenemende behoefte aan meer kwaliteit, relevantie en efficiency. Het kiezen van het juiste communicatiekanaal, de juiste technologie- of mediapartner en het ontwikkelen van een effectieve manier van samenwerken wordt cruciaal.  Meer innovatie en ondernemerschap is nodig. Het maken van de juiste keuzes is belangrijker dan ooit. De Persgroep is door de overname van Wegener met afstand het grootste (nieuws) mediabedrijf van Nederland geworden. Met onze sterke merken, gezonde financiële positie en miljoenen bereik zijn wij als geen ander in staat om de behoefte aan meer content, kwaliteit, relevantie en innovatie vorm te geven. Vanuit ons bestaande business model hebben we een enorm bereik in de markt en met onze sterke cashflow zijn we in staat om nieuwe initiatieven met kracht vorm te geven en te lanceren.

Goed voorbeeld hiervan is dat begin februari we de bèta versie van Topics hebben uitgebracht, een nieuwe digitale service voor abonnees. Dit digitale platform biedt hen toegang tot alle artikelen van de Persgroep nieuwsmerken en deze te selecteren op onderwerpen. Met Topics spelen we in op de veranderende manier van nieuwsconsumptie en de digitalisering van de maatschappij.

Waar de wereld om ons heen steeds door de digitalisering steeds globaler wordt, merken we juist ook de honger naar nieuws uit eigen omgeving. Sinds de komst van de regionale en lokale titels bij de Persgroep, zijn we in staat nieuws uit de buurt te serveren, ook digitaal. Met het nieuwe initiatief indebuurt.nl gaan wij consumenten hyper lokaal nieuws brengen, wat nog dichter bij de lezer staat.

Ook vernieuwen wij onze nationale nieuwsmerken. Waar eerder volkskrant.nl al langere tijd geselecteerde content aanbiedt achter een paywall, hebben we dit bij de recente vernieuwing van Het Parool ook geïntroduceerd. Later in 2016 zal de digitale omgeving van ons vlaggenschip AD.nl volledig aanpakken.

Crossmedia & adverteerders

Onze nieuwsmerken krijgen veel aandacht van de consument: men neemt de tijd voor nieuws en achtergrond. Dit geldt zowel voor de papieren krant als onze digitale kanalen. Waar het idee heerst dat digitale consumptie voornamelijk vluchtig is, blijkt uit onze cases het tegenovergestelde. En verrassend genoeg bij mobiel soms zelfs meer dan bij web. Wij hebben meerdere voorbeelden waarbij artikelen op onze mobiele platformen langer worden gelezen dan op de desktop versie.

Voor ons is het een groot voordeel dat tussen de offline en online lezers weinig overlap is. We kannibaliseren dus niet op aandacht, wij vinden nieuwe doelgroepen voor onze merken. We bieden daarmee een groter en nog breder bereik aan. En met die gigantische populatie van dagelijks meer dan 6,3 miljoen unieke personen, kunnen wij dan ook vervolgens de diepte in. Want steeds vaker verwacht de adverteerder targetting mogelijkheden. Het crossmediaal inzetten van onze merken geeft adverteerders de kans om steeds slimmer en effectiever in contact te komen met onze doelgroepen. Of dit nou nationaal, regionaal of (hyper)lokaal is.

Om relevant te zijn en te blijven op de advertentiemarkt moeten onze digitale platformen voldoende rijke producten en diensten in zich hebben. We bieden steeds meer mogelijkheden rond online branded content (met onze succesvolle longreads, advertorials en dossiers), de groeiende (in-article) video advertising, veel rijkere mobiele formaten en steeds vaker ook performance based deals.

Maar winnaar op digitaal is toch programmatic advertising, wat een explosieve groei doormaakt. Adverteren in de kwalitatieve nieuwsmerk omgeving blijkt ook in programmatic goed aan te slaan. Sinds 2015 hebben wij onze eigen Trade Desk, AdOptimize, om ook de adverteerder direct deze manier van adverteren aan te kunnen bieden.

www.persgroep.nl
www.persgroep.nl/adverteren


Deze bijdrage is onderdeel van het Forum over de stand van zaken bij dagbladuitgevers. Dat forum staat hier

</p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Merriweather Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'>We zien wel een verandering in het gebruik van papier bij nieuwsconsumptie. Er is een grote stijging in hybride abonnementen, zaterdag-digitaal: men leest door de week het nieuws via site, app en de e-paper en neemt in het weekend de tijd voor de papieren krant.</p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Merriweather Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'> </p> <h3 style='outline: none; border: none; color: rgb(105, 105, 105); margin: 0px 0px 15px; font-family: 'Merriweather Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight: bold; font-size: 20px; line-height: 20px;'><strong style='outline: none; border: none;'>Digitaal </strong></h3> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Merriweather Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'>Na een turbulent 2015 is te verwachten dat in 2016 de dynamiek in het mediaspeelveld niet minder zal worden. We leven immers in een tijd van transformatie. Het mediaspeelveld is meer complex geworden. Er wordt meer content gepubliceerd, op meer platformen dan ooit te voren. We gebruiken meer en meer mobiele communicatiemiddelen. We worden geconfronteerd met meer ad-blocking. Meer alternatieve advertentiemogelijkheden. Meer data. Meer technologie. Er is een toenemende behoefte aan meer kwaliteit, relevantie en efficiency. Het kiezen van het juiste communicatiekanaal, de juiste technologie- of mediapartner en het ontwikkelen van een effectieve manier van samenwerken wordt cruciaal.  Meer innovatie en ondernemerschap is nodig. Het maken van de juiste keuzes is belangrijker dan ooit. De Persgroep is door de overname van Wegener met afstand het grootste (nieuws) mediabedrijf van Nederland geworden. Met onze sterke merken, gezonde financiële positie en miljoenen bereik zijn wij als geen ander in staat om de behoefte aan meer content, kwaliteit, relevantie en innovatie vorm te geven. Vanuit ons bestaande business model hebben we een enorm bereik in de markt en met onze sterke cashflow zijn we in staat om nieuwe initiatieven met kracht vorm te geven en te lanceren.</p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Merriweather Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'>Goed voorbeeld hiervan is dat begin februari we de bèta versie van <a data-cke-saved-href='http://nederlandsmedianieuws.nl/media-nieuws/De-Persgroep-test-met-Topics-antwoord-op-Blendle.html' href='http://nederlandsmedianieuws.nl/media-nieuws/De-Persgroep-test-met-Topics-antwoord-op-Blendle.html' style='outline: none; border: none; color: rgb(44, 99, 137); font-family: inherit; text-decoration: none; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;' target='_blank'><strong style='outline: none; border: none; font-family: inherit; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;'>Topics</strong></a> hebben uitgebracht, een nieuwe digitale service voor abonnees. Dit digitale platform biedt hen toegang tot alle artikelen van de Persgroep nieuwsmerken en deze te selecteren op onderwerpen. Met <a data-cke-saved-href='http://nederlandsmedianieuws.nl/media-nieuws/De-Persgroep-test-met-Topics-antwoord-op-Blendle.html' href='http://nederlandsmedianieuws.nl/media-nieuws/De-Persgroep-test-met-Topics-antwoord-op-Blendle.html' style='outline: none; border: none; color: rgb(44, 99, 137); font-family: inherit; text-decoration: none; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;' target='_blank'><strong style='outline: none; border: none; font-family: inherit; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;'>Topics</strong></a> spelen we in op de veranderende manier van nieuwsconsumptie en de digitalisering van de maatschappij.</p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Merriweather Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'>Waar de wereld om ons heen steeds door de digitalisering steeds globaler wordt, merken we juist ook de honger naar nieuws uit eigen omgeving. Sinds de komst van de regionale en lokale titels bij de Persgroep, zijn we in staat nieuws uit de buurt te serveren, ook digitaal. Met het nieuwe initiatief <strong style='outline: none; border: none;'><a data-cke-saved-href='http://www.indebuurt.nl/' href='http://www.indebuurt.nl/' style='outline: none; border: none; color: rgb(44, 99, 137); font-family: inherit; text-decoration: none; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;' target='_blank'>indebuurt.nl</a></strong> gaan wij consumenten hyper lokaal nieuws brengen, wat nog dichter bij de lezer staat.</p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Merriweather Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'>Ook vernieuwen wij onze nationale nieuwsmerken. Waar eerder <a data-cke-saved-href='http://www.vk.nl/' href='http://www.vk.nl/' style='outline: none; border: none; color: rgb(44, 99, 137); font-family: inherit; text-decoration: none; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;' target='_blank'><strong style='outline: none; border: none; font-family: inherit; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;'>volkskrant.nl</strong></a> al langere tijd geselecteerde content aanbiedt achter een paywall, hebben we dit bij de recente vernieuwing van <a data-cke-saved-href='http://www.parool.nl/' href='http://www.parool.nl/' style='outline: none; border: none; color: rgb(44, 99, 137); font-family: inherit; text-decoration: none; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;' target='_blank'><strong style='outline: none; border: none; font-family: inherit; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;'>Het Parool</strong></a> ook geïntroduceerd. Later in 2016 zal de digitale omgeving van ons vlaggenschip <a data-cke-saved-href='http://www.ad.nl/' href='http://www.ad.nl/' style='outline: none; border: none; color: rgb(44, 99, 137); font-family: inherit; text-decoration: none; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;' target='_blank'><strong style='outline: none; border: none; font-family: inherit; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;'>AD.nl</strong></a> volledig aanpakken.</p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Merriweather Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'> </p> <h3 style='outline: none; border: none; color: rgb(105, 105, 105); margin: 0px 0px 15px; font-family: 'Merriweather Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight: bold; font-size: 20px; line-height: 20px;'><strong style='outline: none; border: none;'>Crossmedia & adverteerders </strong></h3> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Merriweather Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'>Onze nieuwsmerken krijgen veel aandacht van de consument: men neemt de tijd voor nieuws en achtergrond. Dit geldt zowel voor de papieren krant als onze digitale kanalen. Waar het idee heerst dat digitale consumptie voornamelijk vluchtig is, blijkt uit onze cases het tegenovergestelde. En verrassend genoeg bij mobiel soms zelfs meer dan bij web. Wij hebben meerdere voorbeelden waarbij artikelen op onze mobiele platformen langer worden gelezen dan op de desktop versie.</p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Merriweather Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'>Voor ons is het een groot voordeel dat tussen de offline en online lezers weinig overlap is. We kannibaliseren dus niet op aandacht, wij vinden nieuwe doelgroepen voor onze merken. We bieden daarmee een groter en nog breder bereik aan. En met die gigantische populatie van dagelijks meer dan 6,3 miljoen unieke personen, kunnen wij dan ook vervolgens de diepte in. Want steeds vaker verwacht de adverteerder targetting mogelijkheden. Het crossmediaal inzetten van onze merken geeft adverteerders de kans om steeds slimmer en effectiever in contact te komen met onze doelgroepen. Of dit nou nationaal, regionaal of (hyper)lokaal is.</p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Merriweather Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'>Om relevant te zijn en te blijven op de advertentiemarkt moeten onze digitale platformen voldoende rijke producten en diensten in zich hebben. We bieden steeds meer mogelijkheden rond online branded content (met onze succesvolle longreads, advertorials en dossiers), de groeiende (in-article) video advertising, veel rijkere mobiele formaten en steeds vaker ook performance based deals.</p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Merriweather Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'>Maar winnaar op digitaal is toch programmatic advertising, wat een explosieve groei doormaakt. Adverteren in de kwalitatieve nieuwsmerk omgeving blijkt ook in programmatic goed aan te slaan. Sinds 2015 hebben wij onze eigen Trade Desk,<a data-cke-saved-href='http://www.adoptimize.nl/' href='http://www.adoptimize.nl/' style='outline: none; border: none; color: rgb(44, 99, 137); font-family: inherit; text-decoration: none; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;' target='_blank'><strong style='outline: none; border: none; font-family: inherit; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;'>AdOptimize</strong></a>, om ook de adverteerder direct deze manier van adverteren aan te kunnen bieden.</p> <p style='outline: none; border: none; color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Merriweather Sans', Arial, Helvetica, sans-serif; margin-top: 0px; margin-bottom: 15px; text-align: justify; line-height: 20px;'><strong style='outline: none; border: none;'><a data-cke-saved-href='http://www.persgroep.nl/' href='http://www.persgroep.nl/' style='outline: none; border: none; color: rgb(44, 99, 137); font-family: inherit; text-decoration: none; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;' target='_blank'>www.persgroep.nl</a></strong><br style='outline: none; border: none;'/> <a data-cke-saved-href='http://www.persgroep.nl/adverteren' href='http://www.persgroep.nl/adverteren' style='outline: none; border: none; color: rgb(44, 99, 137); font-family: inherit; text-decoration: none; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;' target='_blank'><strong style='outline: none; border: none; font-family: inherit; transition: background-color 0.3s ease, border 0.3s ease, color 0.3s ease, opacity 0.3s ease-in-out;'>www.persgroep.nl/adverteren</strong></a></p>

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken